http://poldensowo.blogspot.com/search/label/M%C3%93J%20INSTRUKTOR

wtorek, 14 czerwca 2016

Dieta lekkostrawna


Dzisiaj poruszę temat dość kontrowersyjny. A mianowicie ODŻYWIANIE.


Obecnie (przede wszystkim w internecie) jest mnóstwo pseudo znawców odżywiania, dietetyków. Każdy chce każdego pouczać- mówić jak i co ma jeść. Jeżeli ktoś je inaczej, to od razu słyszy, że przytyje, zachoruje a nawet, że będzie miał raka (!)

Uważam, że powinniśmy jeść tak, abyśmy to my się czuli dobrze. Ważne jednak, aby ograniczyć spożywanie na co dzień cukru, niezdrowego tłuszczu oraz produktów mocno przetworzonych. Nasza dieta, przede wszystkim, musi być zbilansowana- powinna zawierać odpowiednie ilości składników odżywczych, mikro- i makroelementów.

Świat teraz wariuje. Wykluczamy wszystko po kolei z naszej diety- nabiał, pieczywo czy mięso. A zastanawialiście się kiedyś jak to może odbić się na naszym zdrowiu? Czy powinniśmy się tak odżywiać? Niektóre osoby się odchudzają, a nie mając o odżywianiu zielonego pojęcia, często wykluczają różne wartościowe produkty. To powadzi do niedożywienia i innych poważnych schorzeń. Pamiętajcie, że należy robić badania okresowe, aby na bieżąco wiedzieć których składników w naszej diecie jest za mało a których spożywanie powinniśmy ograniczyć.

Każdy organizm jest inny. Musimy nauczyć się słuchać swojego ciała i jeść produkty, które nam służą.


Dużo mówi się o weganizmie, paleo i o innych dietach, a o lekkostrawnej nie każdy słyszał. A szkoda. Warto ją poznać, aby mieć świadomość i wybór.




Przede wszystkim nie chce nikogo namawiać do eliminacji produktów. Pamiętajcie, że nierozważne wykluczanie z diety składników odżywczych może nieść za sobą poważne konsekwencje.

Na wstępnie zaznaczam, że nie jestem dietetykiem. Ciągle się uczę - czytam książki, biorę udział w warsztatach, szukam nowych informacji.  




Dlaczego zainteresowałam się tą dieta?
Od dawna miałam problemy z układem pokarmowym- bóle brzucha, wzdęcia. Dodatkowo, mam stwierdzony chorobę refluksową przełyku. Zaczęłam szukać przyczyny złego samopoczucia. Tak trafiłam do dietetyka, który polecił mi ten sposób odżywiania.

Co to jest ta dieta lekko/łatwo strawna?
Tę dietę warto stosować przy zespole jelita drażliwego, nadkwasocie czy refluksie, a nawet na co dzień. Bardzo podobnie muszą odżywiać się osoby z poważnymi chorobami wątroby oraz trzustki.
Dieta ta, charakteryzuje się doborem takich produktów spożywczych, które łatwo ulegają trawieniu w przewodzie pokarmowym i wpływają na lepsze przyswajanie składników z pożywienia.
W skrócie: polega ona na wybieraniu produktów, które jak najmniej obciążają organizm. Jemy to, co możemy łatwo strawić. Jest zdrowa, ponieważ wyrzucamy z jadłospisu tłuste, ciężkie oraz słodkie produkty.



Obecnie bardzo popularne ciemne pieczywo jest (niestety) ciężko strawne, przez co możemy czuć się wzdęci, a duża ilość ziaren oraz błonnika- pobudza pracę jelit (więc dla osób z zespołem jelita drażliwego jest niewskazane). 

Zauważyłam, że ślepo patrzymy na to co teraz „powinno się jeść a czego nie”. Musimy słuchać swojego ciała. Jeżeli po zjedzeniu chleba razowego czy jogurtu naturalnego czujemy się wzdęci lub mamy zgagę, to może być to znak, że te produkty nie są dla nas.

Powinniśmy wiedzieć co możemy jeść, a po czym będziemy musieli się liczyć z bólami brzucha. I jedzmy świadomie. Raz na jakiś czas, potrafię zjeść fast fooda czy mizerię, ale wiem, jak zareaguje mój organizm i jestem przygotowana na to psychicznie J

Oczywiście korzystam z wielu przepisów fit oraz wegańskich (uwielbiam jadłonimia.pl). Często trochę modyfikuję przepisy, aby mój organizm nie cierpiał ;) 


Poniżej lista produktów, które zostały podzielone na zalecane, takie które powinniśmy jeść rzadziej, oraz na takie które w diecie łatwo strawnej są niewskazane. 


Zmodyfikujcie ją - wyrzućcie to po czym się możecie źle czuć, na co macie alergię i to czego nie lubicie zamieńcie na coś innego.





ZALECANE
W UMIARKOWANYCH ILOŚCIACH
PRZECIWSKAZANE
NAPOJE
·        koktajle mleczno- owocowe
·        kawa zbożowa
·        herbata słaba
·        woda niegazowana (najlepiej przegotowana)
·        herbatki ziołowe- rumianek lub melisa
·        herbaty owocowe
·        soki owocowo – warzywne
·        mleka roślinne

·        mocna herbata
·        kawa naturalna
·        kakao
·        płynna czekolada
·        alkohol
·        napoje gazowane
·        mięta
PIECZYWO
·        chleb i bułki pszenne (najlepiej lekko czerstwe)
·        pieczywo typu „graham”
·        pieczywo z dodatkiem soi i słonecznika
·        świeży chleb i bułki
·        chleb żytni
·        chleb razowy
·        chleb z ziarnami
·        pieczywo chrupkie żytnie

KASZE I MĄKA ITP.
Kasze drobne:
·        manna
·        krakowska
·        jęczmienna łamana


Mąka:
·        ziemniaczana 
·        kukurydziana
·        pszenna


·        ryż biały

·        drobny makaron

Kasze:
·        kasza gryczana niepalona
·        kasza jaglana

Mąka:
·        mąka razowa
·        mąka gryczana

·        ryż brązowy
Kasze:
·       kasza gryczana palona

Mąka:
·        mąka żytnia

·        makaron żytni
DODATKI DO PIECZYWA
·        domowe pasty z drobiu
·        domowe pasty z cielęciny
·        jajecznica na parze
·        jaja na miękko

·        miód
·        parówki cielęce
·        pasztet domowy
·        wędliny chude( np. szynka, polędwica, chuda kiełbasa szynkowa)
·        jaja na twardo
(najlepiej bez żółtka)
·        kaszanka
·        salceson
·        pasztetowa
·        tłuste wędliny
·        konserwy
·        wyroby mięsne wędzone i peklowane
·        żółtko jajka
MIĘSA
·        chuda cielęcina
·        królik
·        kurczak
·        indyk
·        perliczki
·        chuda wołowina
·        chudy wieprzowina
·        kura wiejska
·        tłusta wołowina
·        tłusta wieprzowina
·        baranin
·        gęsi
·        kaczka
·        dziczyzna
RYBY
Chude ryby:
·        dorsz
·        szczupak
·        mintaj
·        karmazyn
·        sola
·        pstrąg
·        lin
·        okoń
·        płoć
·        morszczuk
·        sandacz
·        flądra
·        makrela
·        młody karp
·        karmazyn
·        leszcz

·        halibut
·        węgorz
·        łosoś
·        sum
·        karp
·        tołpyga
·        konserwy rybne
·        ryby wędzone
TŁUSZCZE
Dodawane na surowo:
·        oleje roślinne
·        oliwa z oliwek
·        margaryna łatwa do smarowania
·        smalec
·        słonina
·        boczek
WARZYWA
Wszystkie warzywa najlepiej jak będą młode, soczyste, bez skórki, rozdrabniane, gotowane i przetarte

·     ziemniaki (gotowane w wodzie i na parze, puree, pieczone w kawałkach)
·        pomidory bez skorki i najlepiej bez pestek (tak, dodałam je do warzyw J)
·        brokuł
·        groszek zielony
·        papryka (ale bez skórki)
·        soki warzywne

·        kapusta
·        czosnek
·        pory
·        rzepa
·        szczypior
·        cebulka
·        ogórki
·         brukiew
·         rzodkiewki
·       warzywa konserwowane lub  podawane z zasmażkami albo musztardą
·        warzywa grubo starte, stare.
·        ziemniaki-smażone z tłuszczem (np. frytki)
·        chipsy
OWOCE
·        wszystkie obok niewymienione owoce(dojrzałe, bez skórki i pestek)

·        owoce jagodowe (porzeczki, jagody) w formie przecieru lub soku
·        kiwi
·        melony
·        jabłka (ale starte na drobnej tarce)
·        maliny
·        arbuz
·        truskawki

·        gruszki
·        czereśnie
·        wiśnie
·        daktyle
·        agrest
·        śliwki
·        jabłka
·        owoce suszone
·        owoce niedojrzałe i ze skórą.
ORZECHY

można jeść w małych ilościach, rozdrobnione

DESERY
·        kisiel
·        budyń
·        miód
·        galaretki owocowe
·        musy
·        (przetarte z dozwolonych owoców, mało słodzone)
·        biszkopt na białkach

·        tłuste ciasta i kremy z masami, oraz z dużą ilością cukru
·        desery i słodycze
(z używkami, z czekoladą i suszonymi owocami)
·        batony
·        chałwa
·        ciasta z proszkiem spulchniającym
·        torty
PRZYPRAWY
·        sok z cytryny
·        cynamon
·        cukier
·        wanilia
·        koperek
·        zielona pietruszka
·        majeranek
·        imbir

·        sól w ilości powyżej 1 łyżeczki
·        melisa
·        rzeżucha
·        kminek
·        pieprz ziołowy
·        estragon
·        bazylia
·        tymianek
·        oregano
·        Vegeta/ Kucharek
·        pieprz
·        ostra papryka
·        ocet
·        chili
·        curry
·        gorczyca
·        ziele angielskie
·        liść laurowy
·        gałka muszkatołowa
·        maggi
·        kostki bulionowe
·        musztarda
ZUPY
·        rosół jarski
·        warzywna
·        ziemniaczana
·        krupnik z drobną kaszą
·        owocowa rozcieńczona
·        kleiki
·        delikatny barszcz
·        delikatna zupa pomidorowa

Wszystkie z małą zawartością tłuszczu,
wywary lekkie
·        chudy rosół z cielęciny
·        rosół jarski na esencjonalnych
·        wywarach jarzynowych
·        wszystkie zupy tłuste, zawiesiste na wywarach mięsnych, kostnych (powinno się je rozcieńczać)
·        grzybowych
·        pikantne oraz z
zasmażką
·        buliony z warzyw kapustnych, strączkowych, ogórków, cebuli, porów
·        zupy w proszku
GRZYBY


wszystkie rodzaje grzybów (nawet pieczarki)
SOSY
·        sos koperkowy
·        pietruszkowy
·        potrawkowy
·        owocowy
·        pomidorowy
ostre, z zasmażką, tłuste.
NABIAŁ I INNE PRODUKTY „NABIAŁOPOCHODNE
·        mleko 0,5-1,5 % tłuszczu
·        jogurt 0,5-1,5 % tłuszczu
·        kefir
·        twarożek chudy
·        serek homogenizowany
·        mleko 2% tłuszczu,
·        śmietana niezbyt kwaśna

·        kwaśne przetwory mleczne
·        sery żółte
·        sery topione
·        ser typu feta
·        tłuste sery dojrzewające
·        tłuste śmietany i śmietanki
·        mleczka zagęszczone oraz kandyzowane















.

Powyższa tabelka jest uogólniona. Ja mam swoją, dostosowaną do własnych potrzeb ;) Pamiętajcie, że nie musicie się jej sztywno trzymać. Tabela jest poglądowa- ma Wam przybliżyć na czym polega dieta lekkostrawna.

Chciałabym jeszcze wspomnieć, że ograniczyłam nabiał. Dlaczego?
Bardzo źle się czuję, gdy jem nabiał. Jest on często odpowiedzialny za wzdęcia. Zastanówcie się, czy na Was nie działa podobnie. Musicie jednak pamiętać, że odstawiając nabiał tracimy źródło cennego białka. Krążą różne opinie o produktach mlecznych. Niektórzy twierdzą, że mleko krowie jest szkodliwe a inni wręcz przeciwnie- że jest źródłem cennego wapnia i musimy je pić. Zastanówcie się czy  macie nietolerancję laktozy czy może tylko konkretne produkty Wam szkodzą. Dla mnie najgorsze są jogurty naturalne oraz serki wiejskie, dlatego wyrzuciłam je całkowicie z mojej diety. Czasami oczywiście zjem chudy twaróg czy nietłustą śmietanę, ale w małych ilościach.
Uważam, że obecnie ciężko znaleźć produkty mleczne dobre jakości. Jogurty, które są reklamowane jako zawierające zdrowe kultury bakterii, często maja ich chemiczne odpowiedniki.

Dieta lekkostrawna z ograniczeniem nabiału mi najbardziej służy i w ten sposób staram się odżywiać. Przestałam słuchać opinii innych. Obecnie dobrze się czuję, nie mam zgagi, uczucia ciężkości. I dodam, że dodatkowo zrzuciłam parę kilogramów (ale to też oczywiście zasługa mojej ukochanej rurki J ). Wybieram tylko zdrowe produkty oraz takie, na które mój organizm reaguje najlepiej.

Gdy spożywamy, to co dla nas nie jest odpowiednie nasz organizm będzie "chorował",  nie będzie w stanie przyswoić wszystkich potrzebnych składników z jedzenia. Dlatego ważne jest, aby jeść tylko to co nasz układ pokarmowy będzie bez problemu mógł strawić.

Przede wszystkim chcę Was namówić do zainteresowania się tematem odżywiania. Czytajcie różne opinie, nie opierajcie się tylko na tym co gdzieś usłyszycie. Szukajcie informacji, analizujcie składy, jak najwięcej gotujcie w domu i unikajcie gotowych produktów. Ile ludzi tyle opinii. Także sami wybierzcie własną drogę i jedzcie tak, abyście to Wy się czuli dobrze. Modyfikujcie przepisy, bawcie się gotowaniem. Jedzenie ma być przyjemnością (a więc raz na jakiś czas można zrobić sobie cheat meal i zjeść coś mniej zdrowego ;) )

Jestem za tym, aby stworzyć swoją własną dietę. Jeść to co się lubi i to co nam nie szkodzi. 

Jedźcie mądrze, czytajcie składy i patrzcie jak Wasz organizm reaguje na konkretne produkty!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz